Tagasi postituste nimekirja

Dieline’i pakendidisaini võitjad ja pakenditrendid 23.07.2020

/s-ee/uploads/pildikombo_1640x720px_ca2e9f29dd.jpg

Populaarne pakendidisaini teemaline veebiväljanne Dieline annab koostöös Adobe Dimensioniga juba 10. aastat järjest välja mainekaid pakendiauhindu ning tänavuse konkursi käigus on taaskord pärjatud absoluutselt parimad ja säravaimad disainereid ja agentuurid, kes teavad, kui palju lisaväärtust jätkusuutlik ja esteetiline pakendikujundus kaubamärgile anda suudab. 

Sel aastal laekus üle 1400 võistlustöö 21st riigist. Tänavusi võitjaid iseloomustab eelkõige pühendumus uuenduslikkusele, plastivabade pakkematerjalide kasutamine ja inimkeskne esteetiline disain – selge indikaator sellest, milline pakendidisaini (lähi)tulevik välja hakkab nägema. 

Kõigi suurepäraste võidutöödega on võimalik tutvuda siin lingi all. Varu vähemalt pool tundi vaba aega, sest nimekiri on pikk, huvitav ja väga inspireeriv. 

Pakenditootjate maailmas on tegelikult üks suund, millega on tegeletud juba aastakümneid ja tõenäoliselt kulub üks kümnend veel, et see uuendus saaks osaks meie igapäevaelust – kuidas minna plastivabaks ja kasutada veelgi rohkem ringlusse võetud materjali. Et neid uuendusi ellu viia, on vaja tohutult selgroogu, et murda vanu dogmasid ja lisaks ka meeletult innovaatilisust. 

Tänavuse konkursi toimetajate lemmiku tiitli saanud Notpla-l on lõpuks potentsiaali olla üks selline materjal, mis plastiku asendab. Notpla puhul pole tegemist plastiku, PLA ega mõne bioplastiga. See on täiesti uus materjal ja lisaks kaubamärgile ka revolutsioonilise materjali enda nimi. 

Idufirma Skipping Rocks Lab poolt välja töötatud, söödav ja biolagunev materjal on saadud merevetikatest ja taimedest. See laguneb 4–6 nädalaga ja loob isegi omamoodi pretsedendi, kuna auhind anti esmakordselt pakenditootjale, kelle peamiseks eesmärgiks on, khmm... pakendid ära kaotada. 

Notpla toimetab tihedas koostöös selliste hiiglastega, nagu Just Eat ja Unilever, et pakkuda jätkusuutlikumaid toidupakendeid tervele take-away sektorile ja luua samal ajal klientidele uus ja põnev pakendikogemus.

Notpla materjalist kotikesed annavad suure panuse ühekordse plastiku vähendamisse, sest kotikese sisse on võimalik pakendada pea kõiki tahkeid ja vedelaid aineid – ketšupit, majoneesi, mahla, karastusjooke ja isegi kangeid destillaate, nagu viski ja viin. 

Oleme ju kõik näinud toidupoodides jookide degusteerimist – letti, millel on kümned pisikesed plastiktopsid või -pitsid, mille viskame peale kasutamist prügikasti. Notpla võimaldaks selle maitsmiseks saadud ampsu või lonksu iselaguneva kapsli sisse pakendada. 

Tutvu Notpla case-studyga siin . 

Ka teine märkimisväärt võidutöö on saanud inspiratsiooni vaatepildist, mis avaneb iga burgerirestorani prügikastis – sajad, kui mitte tuhanded plastikust valmistatud ketšupi-, majoneesi- ja kastmepakendid. Ja kui me liidame siia kõik pisikesed kosmeetikatestrid, reisimõõdus pudelid ja muud ühekordsed pisipakendid, siis saame aasta peale kokku umbes-täpselt triljon väikest plastpakki. 

Just sellele mõeldes sündis Rootsi ettevõtte BillerudKorsnasi ja Syntegoni koostöös projekt nimega Pearl – looduslikest kiududest koosnev paberi baasil alternatiiv plastikust testritele ja pisipakenditele. Pearli kausikesed on saanud inspiratsiooni merisiilikute loomulikust kujust ja tulemus on ühtmoodi nii elegantne, stiilne kui ka mõnus katsuda. 

Pearl-i kausike võimaldab enda sisse peita erinevat kosmeetikat ja ka ühekordseid toiduportsjoneid, nagu ketšup, majonees või sinep. 

Pearl-i case-study leiab siit . 

Otse loomulikult ei saa Dieline’i võistlustöid vaadates üle ega ümber disainist kui brändikuvandi loojast. Esmamulje ja emotsioon, mis pakendiga kaasas käivad, peegeldavad tarbijale brändi sõnumit ja väärtuseid ning aitavad kaasa toodete müügile. Läbimõeldud, silmapaistev ja meeldejääv pakend annab selge konkurentsieelise. Lisapunkte saab muidugi ka kasutusmugavuse ja eksponeerimisvõimaluste eest. Mõni võidutöödest võiks isegi sobida sisekujunduselemendiks, nagu näiteks keraamiline Figlia oliivõli pudelite eriseeria, millest igaüks on valmistatud käsitööna ja mida võib veel aastaid kasutada kas karahvini, lillevaasi või lihtsalt imekauni sisustuselemendina. 

Korduvkasutusest rääkides on Dieline-i listist tore leida ka töid, mille juures on vaeva nähtud, et olemasolev lahendus paremaks muuta või kuidas selle elutsüklit pikendada. Siin saab esile tuua Violeta tualettpaberi pakendi – vähe sellest, et tualettpaber ise on valmistatud 100% ümbertöödeldud paberist, on ka selle pakend taaskasutatud plastjäätmetest. Aga, et ka sellele üks elu juurde anda, on omakorda võimalik ka pakendit käepärase prügikotina kasutada. 

Ka meil Pakendikeskuses on saadaval palju tooteid, mille juures on kasutusel just ümbertöödeldud materjale. Näiteks need pehmendusega mulliümbrikudmilles on plastikust mullikile asemel kasutusel 100% ümbertöödeldud pabermass

Aga on valdkondi, kus ilusast disainist või jätkusuutlikust materjalist üksi ei piisa. Arvestada tuleb lisaks pakendite käideldavusele ka ladustamise, transpordi ja eksponeerimisvõimalustega. Siinkohal naeratas tähtede seis legendaarsele Suurbritannia kastekannude tootjale Haws’ile, kes läbis põhjaliku rebrändingu, et nooremat aiandushuvilist põlvkonda kõnetada. Lisaks leiti töö käigus pakendilahendus niivõrd ebasümmeetrilisele tootele, kui seda on üks pika tilaga plekist kastekann. Ja hilisemad arvutused näitasid, et sellisel veidral moel kulub lausa 20% vähem pakendimaterjali, materjal ise on 100% taaskasutatav ja tänu iseäralikule kujule on pakendeid oluliselt lihtsam ladustada ja odavam transportida

Oleme nüüd välja toonud mõned lemmiktööd, kuid kahtlemata soovitame tutvuda kogu nimekirjaga, sest Dieline’i võidutööd on varemgi pakenditööstuse tulevikku päris täpselt ette ennustanud. Ja veel eriti tore on näha, et tänavuste võidutööde hulgas on ka selliseid pakendeid ja lahendusi, mida oleme kohanud oma kodumaiste jaekettide riiulitel. 

Dieline-i töid sirvides tasub tähelepanu pöörata ka võidutööde materjalidele, mille hulgas domineerivad kartong, paber, ümbertöödeldud materjalid, klaas, plekk ja isegi keraamika. Ka Pakendikeskuse valikusse on lisandunud väga palju just kartongist tooteid ning uuendame oma valikut pidevalt vastavalt trendidele ja klientide soovidele. 

Lisaks seisame alati selle eest, et kliendi pakendid oleks kvaliteetsed, omanäolised ning läbimõeldud. Selleks on meil olemas eritellimuste osakond, kelle kaudu saab tellida erimõõdulisi karpe, kaste, kotte, etikette ja palju muud. Ja kui pakenditega tegelevat disainiagentuuri pole käepärast, siis lihtsamate kujundustöödega saame oma klientidele appi tulla. Oma soovi saab saata aadressile eritellimused@pakendikeskus.ee või teha päring meie kodulehe kaudu. 

Head avastamist ja jätkusuutlikku mõtlemist!